fredag 9. januar 2015

Sosiale medier

Vi fikk en oppgave i å undersøke hvilke sosiale medier som var mest populære blant annet i Norge, min egen krets og hvilke sosiale medier jeg selv brukte. I den siste oppgaven skulle vi skrive litt om hvilke tradisjonelle medier som nedprioriteres på bekostning av sosiale medier. 



Jeg har undersøkt og funnet ut hvilke sosiale medier som er populære i Norge, og da har vi først og fremst Facebook med 2.9 millioner aktive i måneden, som tilsvarer 70% av Internettbrukere i Norge. 
Facebook er et sosialt nettverk der brukeren kommuniserer gjennom en profil som man har opprettet. Personen som oppretter en profil på Facebook kan man skrive om seg selv, legge ut bilder og kommunisere med andre. Månedlig er det over 1,3 milliarder aktive brukere på Facebook. 


Så har vi Twitter med 932 000 norske brukere. Twitter er et amerikansk nettsamfunn som lar brukerne sende og lese andre brukers oppdateringer. Disse oppdateringene kan bestå av 140 tegn. 




Vi har også en app som heter Snapchat. 50% av smarttelefonbrukere i Norge har Snapchat, og det finnes 1,1 millioner norske brukere. Snapchat er en mobilapplikasjon for deling av foto og video. Det ble offisielt utgitt i App Store i September 2011. På denne appen kan brukerne ta bilder, spille inn video, dele historier, legge til spesialeffekter og sende sine egne bilder og videoer til bestemte kontakter. 






Sosiale medier i min krets
I min krets vil jeg si at det er Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram, Spotify og Netflix som er det mest populære. Facebook brukes mye til å kommunisere med hverandre. 

Hva bruker jeg?
Jeg bruker Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram, Spotify og Netflix.
Facebook og Snapchat bruker jeg spesielt til å kommunisere med andre mens Instagram og Twitter bruker jeg mest for å holde meg oppdatert. Spotify bruker jeg for å høre på musikk og Netflix for å se på filmer og serier. 

Hva er mest populært i Norge?
I Norge er det Facebook som er det mest populære sosiale mediet. Det er over millioner nordmenn på Facebook og det er 2,9 millioner nordmenn som er aktive i måneden.

Hvilke tradisjonelle medier nedprioriteres på bekostning av sosiale medier?
Det som blir nedprioritert på bekostning av sosiale medier må nok være først og fremst aviser og bøker. Jeg tror en stor del av befolkningen velger å lese nyhetssaker på Internett i stedet for å lese i en avis. Jeg tror også at mange bruker mye tid på sosiale medier, og derfor ikke har «tid» til å lese like mye bøker som før. Noe annet som også blir nedprioritert, er DVD. Vi har veldig mange muligheter for «streaming», og vi tar i bruk disse. Netflix går over DVD-spilleren.
Radio blir nok også bortprioritert. 


Kilder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Snapchat
http://no.wikipedia.org/wiki/Facebook
http://no.wikipedia.org/wiki/Twitter

- Ingrid Rolstad

1 kommentar: